VinNytt.se

Uruguay
Övriga länder

En helgresa till Bordeaux
Efter 6 månaders väntan så var vi äntligen på väg till Bordeaux för att insupa vinkultur i dess högborg. Man kan tycka att det var ett överambitiöst val, men vi tänkte, va fan!  Själva resan till Bordeaux med Air France var en transportsträcka som man kunde ha varit utan. Inget ont om Air France, men det är långtråkigt att sitta på flygplatsen i Paris i 3 timmar för att sedan åka inrikes till Bordeaux. Med flygbuss in till själva staden så gick det snabbt och enkelt. Det är lätt att hitta i en stad med mest raka gator och avenyer.

Bordeaux tillhör en av de äldre och troligen tuffare hamnstäderna i Europa sedan många hundra år tillbaka, det var dock inget vi upplevde under våra 4 dagar.

Efter en natts brottande med de franska painrichkuddarna så gav vi oss av till stadens turistbyrå för att se vad de kunde erbjuda oss. Det skulle finnas olika typer av utflykter och guidningar som jag noterat efter ett vilt surfande på deras hemsida. Den är dock mer tekniskt avancerad än informativ. På vägen till turistbyrån så märkte vi att halva stadens gatunät var uppgrävt för att göra plats åt en ny spårväg. Det skulle säkert bli fint men just nu så var det ett veritabelt kaos. Men efter mörker kommer ljus, nästa sommar är det klart och då !

Vi bokade en stadsvandring som skulle börja lite senare och gav ut i kaoset igen. Bordeaux ligger på sydostsidan av floden Garonne. Det finns spår av större bosättningar kring floden från minst 2500 år sedan. Garonne är en riktig lerflod och kallas i folkmun för Frankrikes gula flod. Men den var mer brun än gul, trots det så var det folk som var ute och fiskade.

Stadsvandringen startade från turistbyrån, där vår guide drog iväg med oss. Hon led tyvärr av en kombination av halsont och dålig engelska, vilket gjorde upplevelsen mer visuell. Bordeaux är dock en stad som är enkel att röra sig i. Det är ett stort område i den äldre delen som är gågator och i övrigt så är det mest små gränder som inte går att köra fort på.  I övrigt så är det större avenyer. Rundvandringen gjordes i ”gamla stan” där vi passerade både typiska hus och sevärdheter. Bordeaux har inget Eiffeltorn men dock en ”Notre Dame” Lite mindre än den kyrka som ligger i Paris. Bordeaux är ingen stad man åker till för något annat än dess vinkultur. Staden är dock mysig utan några gigantiska sevärdheter. Ett bra höstväder gör upplevelsen ännu bättre. Efter en lång dag med mycket promenerande så var det dags för middag. Då vädret denna september dag var fint så ville vi sitta ute. I den äldre stadsdelen så finns det en hel del torg och gator med uteserveringar med avsaknad av bilar precis bredvid borden. Dessa serverar menyer bestående av 3-4 rätter och kostar från ca 12 euro och uppåt. Vill man bara ha en rätt så är det ungefär samma pris som hemma. Vill man ha något annat än bordsvin så kostar det ca 20-30 euro. Vill man ha något annat än ”vanlig” fransk mat så finns allt från Mac Donalds till mongoliska restauranter.

Nästa eftermiddag så skulle vi ge oss ut på en tur till vinslott några mil söder om Bordeaux i ett vindistrikt som heter Grave, ett för mig obekant område. På vägen ut genom staden så fick vi en lektion i hur vin klassificeras i Bordeaux och i Frankrike. För att få kallas Bordeauxvin så ska vissa krav vara uppfyllda. Förutom att det måste vara odlat i området så ska det vara ett blandvin med huvudsakligen Merlot och Cabernet Sauvignon men även en mindre del av den mer ovanliga Cabernet Franc. Sedan tror jag det var fritt att dumpa i lite av varje för att vinet saka bli ännu bättre.

När det gäller kvalitetskraven så liknar de potatiskriterierna. Man börjar på ordinär vilket motsvaras av att vinet kallas för Bordeauxvin. Nästa är prima (ej rutten) vilket motsvaras av bordsvin som då kallas Bordeaux Superior. Skulle kunna uppfattas som ett alldeles fantastiskt vin, men icke för den insatte. Sedan kan det bara bli bättre, att dessa regler gäller för rött vin endast glömde jag säga. Det finns massa mer regler för rött, för sött, för vitt o s v,  men något ska ni själva ta reda på.  Landskapet som vi passerar är typiskt sydfranskt med en hel del låg vuxen barrskog, men lite grönare än vid Medelhavet. Det faller mer regn här tack vare närheten till Atlanten.

Vår första anhalt är vingården La Tour Blanche, det vita tornet. Här odlar man endast vita druvor för att göra det berömda Sauternvinet. Ett sött vin gjort på druvor som fått börja mögla/ruttna på ett speciellt sätt. Det ger mindre vin och mer manuell hantering. Följaktligen så är det också ganska dyrt. Något som slår en är den oerhörda mängden arbete som krävs för att framställa kvalitetsviner. Vi fick gå en runda bland vinstockarna och smaka på de nästan färdiga druvorna. Det är det inte för de söta vita vinerna som vi kommit till Bordeaux, men det var roligt att se hur man gör och inte minst få provsmaka ett vin som vi aldrig annars skulle ha köpt. Det var som att dricka en söt sherry eller liknande, säger en som inte har så mycket att jämföra med.

Härifrån så började vi att åka mot Bordeaux igen. Vi hade ett stopp till vid en vingård av mindre slag, lite av ett familjejordbruk. Beau Site, vacker utsikt heter gården och producerar rött vin. Som de flesta gårdar så har de olika kvalitéer på sina odlingar. Gården ligger väldigt nära floden och ju lerigare och fuktigare jorden är desto sämre är druvorna. Gården drivs av en kvinna i 40 årsåldern. Hon kom direkt utifrån vinodlingarna och berättade om sitt skötebarn. Det kändes att detta var något hon vårdar med en stor kärlek. Vi fick en kort beskrivning om hur själva vintillverkningen går till. Lite om hur blandningen mellan Cabernet och Merlot görs, även om det inte är ett fast recept. Besöket avslutades med en provsmakning. Det var ett riktigt gott vin och vi har köpt med oss några flaskor som ännu inte har avnjutit. Efter detta trevliga besök så åkte tillbaka till Bordeaux för att leta rätt på kvällens restaurant.

Den sista hela dagen skulle bestå av en heldagsutflykt med start i ett vinmuseum. Där fick vi en hel del historia kring Bordeaux och Frankrike i stort av en historiskt intresserad och kunnig guide. Bordeaux stad är byggt i träsk som så många andra städer. För 200 år sedan såg staden mer ut som Venedig. Numera ser man inget av detta. Det är ett underjordiskt kanalsystem som dränerar staden.  Museet var inrymt i ett gammalt vinhandlarhus. Förr tillverkades vinet inne i staden, numera görs det ute på vingårdarna.

Efter museet så gjorde vi en kort tur ute på staden för att sedan komma lagom till lunch på en ostrestaurant. En liten och nästan stökig lokal med vin i lådor överallt så blev vi serverade vin och en fantastisk ostsoppa. Som huvudrätt fick vi anka och klyftpotatis, också jättegott. När vi proppmätta blev visade ner i källaren för att plocka till oss all ost vi orkade så kändes det som om nu kommer vi att sova gott på eftermiddagens utflykt. Men även oset var mycket god och vi fick mer vin kaffe och äppelkaka till efterrätt. Det måste ha varit mitt livs stadigaste lunch. Snacka om paltkoma efter detta.

Efter detta så skyndade vi oss till bussen för utfärd till ett av de andra stora distrikten i Bordeaux, Médoc. Det är känt för sina röda och kraftiga viner. Det är indelat i två delar Haut Médoc och Médoc. Vi åkte först till en gård i Haut Médoc som inte är lika fint som Médoc. Slottet vi besökt hette Chateau Aney. Besöken är ganska likartade där de berättar lite om gården och sedan visar sina stora cisterner där jäsningen sker. Sedan får man se de ekfat som den första 1-2 årens lagring sker i. Så avslutas besöket med provning av ett lokalt tillverkat vin och inköp av dem som tror de kan forsla hem lite av den goda varan.  Även här inhandlade vi lite vin som skulle lagras ytterligare 5 år.

Som sista anhalt denna dag så skulle vi få smaka på ett Margauxvin. Chateau Siran var den finaste och kanske mest opersonliga gården. Den enda som faktiskt levde upp till benämningen slott. Vi fick vara med om rundvandring, beskrivning, provsmakning och försäljning. Detta lite finare slott var naturligtvis dyrare. Efter detta var vi mogna för återfärd och sista kvällen i Bordeaux. Inte så jättehungriga så letade vi upp en restaurant med lite mindre rätter.

Sista morgonen på denna härliga resa så gick vi på en katolsk högmässa. Det var lite roligt att se hur det går till i Frankrike. Det häftigaste var orgeln. Det var som filmmusik när det hela startade. Sedan kom prästerna med rökelse och pompa. De yngsta, under 80 kunde gå utan käpp. Annars så var det mer avspänt än vad man skulle kunna tro. Folk kom och gick lite hipps om happ. Men det var också verkligen värt ett besök. Om inte så för att beundra byggnaden och njuta av dess magnifika akustik.

Som ett avbrott i vardagen så gav denna resa till Bordeaux en härlig avkoppling. God mat och trevligt sällskap är en oslagbar kombination.